Hoe maak ik winst met mijn tassen?
Ontwerp je zelf tassen en wil je er graag geld mee verdienen? Er zijn genoeg voorbeelden van succesvolle tassenmerken, ook in Nederland, die klein zijn begonnen en zijn uitgegroeid tot merken met internationale bekendheid. In deze special een overzicht van artikelen over de zakelijke kant van de tassen-business.
Er zijn in Nederland veel mensen die tassen maken, elk met hun eigen ambitie. Als het meer voor je is dan een leuk hobby en je er commercieel mee bezig wilt zijn, is het nodig om vooraf goed de zaken op een rij te zetten.
De concurrentie is groot
Tassen kan je overal kopen. Het lijkt wel of elke branche, van kleding tot huishoudwinkel van interieurwinkel tot cadeaushop, tassen in het assortiment heeft opgenomen. Bedenk voordat je begint voor welk marktsegment je kiest, wat de prijzen daar zijn en of dat voor jouw manier van produceren winstgevend kan worden. Tegenwoordig zie je de leukste ontwerpen voor weinig geld bij de grote modewarenhuizen staan.
Ga je commercieel?
Kies dan voor een manier van produceren en verkopen die bij jou past en bij je budget. Wat ligt je het meest en wat is haalbaar? Kleinschalig en ambachtelijk tassen maken is moeilijk winstgevend te maken: het is arbeidsintensief en het vaak zijn de materialen erg duur. Maar als je iets unieks en bijzonders weet toe te voegen, dan is er een markt voor handgemaakte tassen.
Grootschalig en in de fabriek? Dan krijg je met andere zaken te maken als contracten, levertijden, kwaliteitseisen etc etc.
Wie verkoopt straks jouw tassen?
Houd je de verkoop in eigen hand of maak je gebruik van bestaande winkels? Zelf verkopen vraagt investeringen, maar er zijn ook talloze manieren om klein te beginnen. Verkoop door anderen betekent dat de winstmarge kleiner wordt. Als je via bestaande winkeliers en winkelketens verkoopt krijg je te maken met inkoopvoorwaarden. Winkeliers, en dan vooral grote warenhuizen, stellen eisen (tot en met het aanleveren van het prijskaartjes met barcode) en willen garanties over de kwaliteit en de levertijd.